Keskpäraselt keskpärasele
“I've never let my school interfere with my education.” (Mark Twain)
Koolis õppimine on igav. Algkoolis, põhikoolis, isegi gümnaasiumis.
Õppimine ise on tohutult põnev: terve maailm ootab avastamist ning
kunagi ei jõua kõigele jälile. Enamasti nenditakse, et kool suutis
uudishimust võitu saada ning igasugune huvi kadus. Haridussüsteem näib
keskpärane ning suunatud ideaalsele keskpärasele, keda ei leidu ei
hariduses ega rõivakauplustes. Miks üldharidus ei ole köitev üheski
vanuseastmes ega kellegi jaoks?
Haridus näib Eestis (ja pea kõigis teistes riikides) olevat suunatud
väga konkreetselt ühiskonna hüvanguks, mis on mõistetav, sest
teadmisteta ei suuda toimida ükski riik. Selle mõistmisega tuli haridus,
mida varem jagati vaid vähestele priviligeeritutele, kõigini.
Vaieldamatult oli kohustuslik üldharidus samm, mis muutis maailma, kuid
vaieldav on see, kas just kindlasti paremaks. Kvaliteet langes, sest
massiharidus ei suuda eales küündida hea eraõppeni, kuid kvantiteet pidi
seda kompenseerima. Eraõpe on muutunud nii haruldaseks, et sellest ei
tasu isegi unistada, leppima peab pakutavaga ning ise võimalusel juurde
otsima asju. Üldsus on alati mingil määral keskmine, sest statistiliselt
peab leiduma keskmine. Inimesed on kõik erinevad – leierdatud lause,
mis hariduses jääb siiski märkamatuks. Erinevad nii heas kui halvas
mõttes, ebamugav mõlemat moodi. Erinevus halvema suunas näib olevat
suurem probleem: see on probleem, kui kõik ei saa hakkama ning
mahajäämus ja väljalangevus ei luba kõigil soovitud ametini jõuda.
Vastupidist ei vaadelda enamasti probleemina, kuid mulle näib see palju
suurema väljakutsena Eesti haridussüsteemis.
Väljakutse on muuta haridus põnevaks neile, kes teavad juba materjali,
ei soovi õppida kõike, kui on leidnud endale sobiva ala või ei pinguta,
sest see ei ole vajalik. Haridussüsteemis jäävad tähelepanuta need, keda
pole vaja abistada. Järeleaitamine on muutunud normaalseks, erinevaid
võimalusi pakutakse isegi õppe pikendamiseks, ent õppe lühendamine on
raske, sageli ebapraktiline sotsiaalse poole pealt, kuid koolides leidub
alati neid, kes sooviksid teha palju enamat ning ülihea õpetajata
raisatakse keskkoolis aega. Liigne kordamine, selgitamine ning arutamine
piiravad kiirust; mõni õpetaja leiab, et ülesandele tuleks kohe anda ka
lahenduse idee, kuigi tegelikult peaks olema võimalus leida oma idee
ning seda täiesti iseseisvalt; kõigile sobiliku lahenduse leidmisel
lähtutakse keskmisest, mis ei paku uudsust ega loomingulisust. Kõigis on
potentsiaali, aga Eestis tekib iga aastaga aina enam raisatud annet,
sest kool ei nõua pingutust: õpetajad lepivad olemasolevate teadmistega
ega sunni noori end arendama. Edukama tuleviku võti on aga võime areneda
ja õppida, ent see nõuab tohutut tahet ning pingutust, et ise õppides
leida kõik võimalused ja teadmised. Esimene tuhin ja entusiasm võivad
raugeda, kuid kui puudub oskus järjepidevalt teadmisi hankida, siis see
jätab mitmed noored paljudest võimalustest ilma. Haridustee pole üksi
käimiseks mõeldud.
Kõigil on õigus püüelda tähtede poole, aga kui tähti näidatakse ainult all, siis on raske leida põhjust kõrgele hüppamiseks. Enesemotivatsiooni arendamisele peaks pöörama enam tähelepanu ning õpetajad ei ole küll jumalad, ent alati on meeldiv, kui nad leiavad mõne ülesande, mis paneb inimesed huviga kaasa töötama. Hetkel tapetakse uudishimu vaikuse ja korra nõudmise ning järjekindla jutustava õppestiiliga enamasti varakult, aga kõigile sobivad erinevad õppemeetodid. Tuleks toetada, kui keegi soovib õppida raamatukogus või teha ülesanded kiiremas korras ning veeta aega lugedes või mõnda muud ainet õppides. Optimaalne ajakasutus ning rohkem teadmisi ja heal juhul ka motivatsioon pingutamaks. Kui esimeses klassis käiv noormees leiab, et kool on igav ning ta parem loeks kodus raamatut vulkaanidest, siis teadmisi soovib ta koguda, aga tema meetod ei kattu kooli arvamusega, enamasti võidab tugevam ehk kool. Võidu hind võib olla kõrgem, kui soovitud: huvitavad teadmised jäävad kättesaamatuks ning tüüplahendused saadakse selgeks. Uudishimu ja unistamine, mis viivad edasi maailma, keelatakse. Kõik ei ole akadeemilistelt võimetelt võrdsed, seega nõrgad aidatakse keskmisele tasemele lähedale, aga et keskmine liialt kõrgele ei roniks, tõmmatakse tugevamad madalamale, näiteks rakendatakse isegi põhikoolis meetodit, kus materjali valdav õpilane selgitab neile, kes ei mõista. Selgitamine on küll hea võimalus materjali kinnistada, ent see ei võimalda kõigil võrdsel määral areneda. Investeeritakse keskmise taseme säilitamisesse, ent arengut ei toimu. Noored on haridussüsteemi pantvangid.
Kõigil on õigus püüelda tähtede poole, aga kui tähti näidatakse ainult all, siis on raske leida põhjust kõrgele hüppamiseks. Enesemotivatsiooni arendamisele peaks pöörama enam tähelepanu ning õpetajad ei ole küll jumalad, ent alati on meeldiv, kui nad leiavad mõne ülesande, mis paneb inimesed huviga kaasa töötama. Hetkel tapetakse uudishimu vaikuse ja korra nõudmise ning järjekindla jutustava õppestiiliga enamasti varakult, aga kõigile sobivad erinevad õppemeetodid. Tuleks toetada, kui keegi soovib õppida raamatukogus või teha ülesanded kiiremas korras ning veeta aega lugedes või mõnda muud ainet õppides. Optimaalne ajakasutus ning rohkem teadmisi ja heal juhul ka motivatsioon pingutamaks. Kui esimeses klassis käiv noormees leiab, et kool on igav ning ta parem loeks kodus raamatut vulkaanidest, siis teadmisi soovib ta koguda, aga tema meetod ei kattu kooli arvamusega, enamasti võidab tugevam ehk kool. Võidu hind võib olla kõrgem, kui soovitud: huvitavad teadmised jäävad kättesaamatuks ning tüüplahendused saadakse selgeks. Uudishimu ja unistamine, mis viivad edasi maailma, keelatakse. Kõik ei ole akadeemilistelt võimetelt võrdsed, seega nõrgad aidatakse keskmisele tasemele lähedale, aga et keskmine liialt kõrgele ei roniks, tõmmatakse tugevamad madalamale, näiteks rakendatakse isegi põhikoolis meetodit, kus materjali valdav õpilane selgitab neile, kes ei mõista. Selgitamine on küll hea võimalus materjali kinnistada, ent see ei võimalda kõigil võrdsel määral areneda. Investeeritakse keskmise taseme säilitamisesse, ent arengut ei toimu. Noored on haridussüsteemi pantvangid.
Eliitkoole võib teha maha või armastada, aga nad täidavad siiski
ühiskonnas oma kohta: motiveeritud ja heade teadmistega noored
motiveerivad võistlusmomentide kaudu igapäevases koolielus neid, kellel
on võimed, ent kes pole pidanud varem pingutama, et olla parim. Võistlus
ei ole hariduse eesmärk, aga see on vahend tegeliku eesmärgi
saavutamiseks ning selle tähtsust ei tohi alahinnata. Teadmiste
võrdlemine ei ole sama, mis naabrist parema auto hankimine:
teadmisterohkuse korral võidavad kõik ning võimalusi ja valdkondi on nii
palju, et kõigil on võimalik leida erinev suund ning teada teistest
rohkem kas või Teise maailmasõja käigust Gröönimaal. Neid infokilde
jagades ja võrreldes arenevad õpilased palju rohkem kui aastast aastasse
õpetaja monoloogi kuulates, mis on õpikus samuti olemas.
Teadmisterallil ei ole tähtis võit, tähtsad on protsess ning osavõtt.
Koolisüsteem teeb liiga statistilisest keskmisest tugevamatele, sest
neid pole vaja aidata hariduse haljale oksale, pigem võetakse sabast
kinni, et ladvast lendu ei tõuseks. Nii mustvalge ja nukker pilt ei ole,
ent kõige olulisem on leida võimalus, kus haridus ei segaks haritust
ning kool suudaks pakkuda mõlemat, seda ka neile, kellel on
koolihariduse tase juba käes.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar